lördag 8 september 2012

Sminkskola - ögon

Idag tänkte jag visa min ögonmakeup, hur jag lägger den steg för steg!

Här är mitt öga helt osminkat, jag har foundation i hela ansiktet och concealer under ögonen.

Först lägger jag en cremeögonskugga, Cliniques Lid Smootie nr 01. Den blir som en klibbig yta som suger åt sig puderögonskuggan och gör att det sitter på plats hela dagen/natten. Jag lägger cremen bara på ögats rörliga del, ögonlocket!


Med lätt tryck så lägger jag på den rosa skuggan ovanpå cremeögonskuggan. Tona gärna lite lätt övergången så där inte finns några kanter. Har använt mellan rosan i Cliniques Quattro Palette nr 112.
 


Under ögonbrynet fram till den rosa skuggan lägger jag en highlight, Cliniques nr 203, för att ljusa upp och öppna upp ögat. Tona väl mellan den rosa och highlighten för snyggast effekt.

Jag har valt en mörk lila, Clinique nr 269, att lägga i globen. Globen är vecket på ögat, där vi är som djupast. Där tar vi lite i taget av den mörka skuggan och tonar mjukt in i globen. Bäst är att ta lite i taget hela tiden och tona in efter hand. Det blir lättare att ha kontroll då, annars kan det bli för mycket och kan då bli svårt att tona ut.
Jag har även lagt en tredje del in under ögat, för att rama in ögat.


För att få en markering och en illusion av tjockare fransar, lägger jag en svart kajalpenna tunt, tätt intill fransarna. Använde Cliniques Quickliner for eyes 07.
Jag brukar även dra över kajalen med en tunn borste för att mjuka upp kanterna.


Nu har mascaran kommit på, Clinique High Impact Extreme nr 01, så min sminkning är klar!
 
Vad tycker du? Blev det bra?
 
Hoppas du har haft en bra dag!
 
Susanne

2 kommentarer:

  1. Jag är så kass på att plocka ögonbrynen... Det gör ont och det blir inte lika fint som på salong! Dessutom har jag inte särskilt höga/bågiga ögonbryn så jag ser lätt ut som en ledsen hundvalp om jag inte fixar till dem. Har du tips?

    SvaraRadera