tisdag 16 oktober 2012

Bekymmer: Torrhet

Ett bekymmer man kan ha i huden är torrhet. Det är faktiskt en av de vanligaste problemen. Man kan vara torr i hela ansiktet eller bara på vissa delar.


En torr hud ser ut såhär i genomskärning:

Om du scrollar ner till bilden på sund hud, i mitt föregående inlägg, så ser du stora skillnader!

Anledningarna till att man är torr i huden är:

1. Döda hudceller: som stannar kvar på hudytan, gör att cremer inte går ner i huden utan ligger kvar på ytan. Kan även göra att man upplever brist på lyster i huden, eller grå och trist hudton.

2. Fuktbarriären: som är vårt tak i huden, där är hål och fukten sipprar ut.

3. Olja: balansen mellan olja och vatten finns inte, oljan är slut i talgkörteln.

4. Långsam cellförnyelse: det tar längre tid för cellerna att färdas genom alla lagren, därför läggs de ovanpå varandra och skapar det som står på punkt 1.

Det som måste tillsättas för att torr hud ska bli sund är:

* En daglig rengöring anpassad för torr hud, för att få bort smuts och makeup.
* Mild exfoliering, för att få bort döda hudceller, så att cremer kan gå ner i    huden.
* Olja, så att balansen blir rätt och huden känns återfuktad. Välj en rikare dag- och nattcreme.


Jag har själv väldigt torr hud i hela ansiktet, och dessa produkter är några av mina favoritprodukter för just min torrhet.
Först är det Dermalogicas Skin Hydrating Booster som är ett fuktserum, du tar några droppar på huden morgon och kväll, följ efter med dag/nattcreme.
Superdefense från Clinique är en dagcreme som är oljebaserad, med SPF25 för att skydda huden mot olika påfrestningar.
Avène Rich Hydrating Cream, en rik creme som jag använder på natten. En mjuk och go creme. Hjälper även till att lugna känslig hud.
Clinique Moisture Surge Intense, är ett komplement till min dag och nattcreme, för att ge huden extra fukt. Den klappar jag in på kinder och andra torrare partier innan dag/nattcreme. Den är oljefri så alla hudtyper kan ha den, men det är bäst för de som är mer åt det torra hållet.

En hud som är torr kan även blir fet, går det mer än 4 timmar tills man blir blank i huden, beror det oftast på att man är torr i huden. Anledningen till att man blir blank är att huden måste kompensera för att den är torr och skickar upp olja för att återfukta. Där är det viktigt att se över sin hudvårdsrutin och makeup så att de hjälper huden att behålla fukten och att man inte använder för mattgörande produkter då det torkar ut huden ytterligare.

Ikväll är det VM kval för Sverige i fotboll, jag som inte är intresserad av detta alls, bloggar så får min kille ha TV:n helt för sig själv! :)

Hoppas du har haft en härlig dag!

Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar